Maaliskuussa pelattiin monivivahteisuudessaan ja draamassaan
paras jalkapallo-ottelu pitkään aikaan Chelsean ja PSG:n välillä. Ottelusta
löytyi erilaisia asetelmia, jänniteitä ja mahdollisia juonenkäänteitä jo ennen
kuin peliä oli pelattu minuuttiakaan. Vastakkain olivat kahden eurooppalaisen
suurvaltion pääkaupunkien ykkösseurat, venäläinen oligarkki kohtasi qatarilaisen
sijoitusyhtiön, portugalilainen valmentajavelho Jose Mourinho kohtasi
ranskalaisen futislegendan ja potku-uhan alla olevan valmentajan Laurent
Blancin, Jose Mourinho kohtasi myös Zlatan Ibrahimovicin, jonka kanssa hänellä
on tunnetusti lämpimät välit. Lisäksi Chelseasta PSG:hen isolla rahalla
siirtynyt David Luiz palasi entiselle kotistadionilleen vierasjoukkueen
riveissä. Kaikkine kyseenalaisine tuomaripäätöksineen ja dramaattisine
käänteineen ottelu painui varmasti ihmisten sydämiin. Huuman laskeuduttua tuli
pohdittua, että miten suomalaiseen jalkapalloon saataisiin samanlaista tarinan
kaarta ja kerrontaa.
Tietysti tulee ymmärtää realiteetit, että Suomessa
jalkapallo ei ole kiistaton ykköslaji ja resurssit ovat varsin vaatimattomia
ulkomaisiin huippusarjoihin verrattuna. Lisäksi pelin taso yksittäisissä
otteluissa voi olla hyvin vaihtelevaa. Suomessa on kuitenkin 113 000
rekisteröityä jalkapalloilijaa, 500 000 jalkapallon harrastajaa, jääkiekkoa ei
pelata kesällä ja ylimmällä sarjatasolla on 12-joukkuetta 11:sta kaupungista.
Eri taustoista tulevia pelaajia on veikkausliigassa varovaisesti arvioiden
ainakin 300. Eikö näissä ihmisissä, kaupungeissa ja seuroissa muka ole niin kiinnostavia
tarinoita kerrottavaksi, että suomalaiset urheilufanit lähtisivät niiden
perässä viettämään leppoisaa kevätiltaa futisstadionille? Aivan varmasti on,
mutta niitä ei uskalleta tai osata markkinoida riittävällä itsetunnolla.
Markkinoinnin perusralli menee jokseenkin niin, että
ymmärretään potentiaalisen yleisön tarpeet ja kohdataan ne kiinnostavalla
tavalla oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikeaan hintaan. Kiinnostavilla
persoonilla, tarinoilla ja asetelmilla ilotulittelu on markkinoinnissa
sallittua. Selailin kaikkien
veikkausliigajoukkueiden kotisivut läpi ja seurojen yhteyshenkilöissä on
markkinointijohtajaa/päällikköä eli ymmärrystä markkinointiin varmasti on. Silti kaipailisin suomifutikseen lisää
persoonaa, särmää ja jopa jonkinlaista terävämpää vastakkainasettelua. Lajista
tulisi kiinnostavampi myös niiden näkökulmasta, joille on ihan sama, mihin
suuntaan puolustava joukkue haluaa ohjata hyökkäävän joukkueen peliä tai
luovuttaako toinen joukkue suosiolla pallonhallinnan ja keskittyy nopeisiin
vastaiskuihin.
Meillä kotona pyörii ilmeisen usein joku futismatsi
televisiossa. Vaimo ei niitä ole yleensä kiinnostunut seuraamaan, mutta lähtee
itseasiassa silti mielellään stadionille katsomaan peliä. Pelit ovat
kiinnostavia tapahtumina ja elämyksinä. Pelin jälkeen mennään yleensä yhdessä
syömään. Se on meidän yhteistä futiskulttuuria. Elokuussa 2012 olimme vaimoni
kanssa täydellä Nou Campilla katsomassa Barcelonan ja Real Madridin välistä
Super cupin -finaalia. Cristiano Ronaldon tehdessä maalin Real Madridille
edestämme nousi pystyyn hihkumaan kaksi nuorta tyttöä Barcelonan paidoissa.
Jälkikäteen mietin, että ottelu ei varmasti heitä sen syvällisemmin
kiinnostanut tai parhaassa tapauksessa he eivät oikein tienneet kuka missäkin
pelaa, mutta yhtäkaikki, he olivat mukana luomassa hienoa jalkapalloiltaa. Ehkä
suomalaistenkin syvissä joukoissa olisi ihmisiä, jotka peleissä viihtyisivät, jos
vain kerran paikalle löytäisivät. Parasta tietysti vielä olisi, jos
veikkausliiga puhuttaisi kiinnostavien persoonien, terveen kitkan ja hyvien
tarinoiden kautta, ja miksi ei puhuttaisi, jos alastomat ihmiset
kreikkalaisella saarellakin deittailemassa puhuttavat.
Ainakin seuraavilla tarinoilla voidaan kuitenkin nyt mehustella
tulevaa veikkausliiga kautta:
-Stadin derby. Liigacupissa HJK hieman ylimielisesti juoksutti kentälle kakkosjoukkueensa. HIFK haluaa varmasti näpäyttää kauden aikana.
2. Ilves ja Keith Armstrong
-Yksi Suomen näkyvimmistä futispersoonista palaa valmentamaan nousijajoukkue Ilvestä. Tampere tekee samalla paluun veikkausliigaan. Onko Keken puheet amatöörijoukkueesta vain kokeneen valmentajan hämäystä?
3. Inter ja Turun futiksen taantuma
-Parin huonommin menneen kauden jälkeen Fc Inter on saamassa jalkeille iskukykyisen joukkueen. Saako suomifutiksen arsenewenger Job Dragtsma pelaajistaan mitään irti tälläkään kaudella?
4. Pohjanmaan derby SJK-VPS
-SJK otti ryminällä haltuun pohjanmaan herruuden viime kaudella. Jatkuuko tylytys vai lyövätkö vaasalaiset edes nimellisesti kapuloita rattaisiin?
5. KTP ahtaaja-asenne
-Tuleeko Kotkasta oikeasti muutakin kuin kovia puheita?
Viinikuvaus: Piilotettuja vivahteita, epätasaisuutta ja mutaisuutta. Aluksi hieman koleaa, mutta kesää kohti mennessä enemmän paahdetta. Kannattaa kokeilla. 11-pulloa alahyllyltä ja yksi ylempää muiden skandinaavisten vaihtoehtojen alapuolelta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti