Sivut

maanantai 17. elokuuta 2015

Jose Mourinho: mediapelin mestari

Jose Mourinhon mediapelillä on yksi päämäärää: voittaa lisää pokaaleja


Hallitsevan mestarin Chelsean alkukauden yskähdellessä on parrasvaloihin astunut jälleen tuttu hahmo: Jose Mourinho. Kahden ottelun jälkeen on ehditty hyllyttää lääkintähenkilökuntaa ja Machester City-ottelun 0-3 tulos oli feikki. Chelsean vaikeudet tekevä valioliigalle hyvää, koska Jose Mourinho on jälleen tilanteessa, jossa kaikki kortit on käännettävä. Mediassa käytävässä psykologisessa pelissä haetaan nyt asetelmia uudestaan. Manuel Pellegrini iski ennen Chelsea- ottelua Chelsean pelitapaan. Pellegrini vihjasi, että Chelsean puolustava pelisuunnitelma ei palvele valioliigan faneja. Lausunto sinänsä on sisällöltään yhtä hatara kuin mikä tahansa ajojahti, feikkitulos tai Unicefin vaikutus tuomareihin, mutta Pellegrinillä vaikuttaa oleva lievä yliote Mourinhoon tällä hetkellä niin kentällä kuin mediassakin. Sunnuntain 3-0 kotivoitto leimasi tätä.

Mourinhon mediapelin yksi perusstrategioita on me vastaan muut-asetelman ruokkiminen. Mourinho viittaa retoriikassaan oikeudenmukaisuuteen ja siihen, miten asioiden tulisi oikeudenmukaisesti olla. Me vastaan muut-asetelman lisäksi kysymys on myös hyvän ja pahan tasapainosta. Luonnollisesti Mourinhon oma joukkue edustaa aina hyvää ja kärsii epäoikeudenmukaisuutta suurempien toimijoiden masinoimana.Tästä strategiasta oli viitteitä jo hänen Porton ajoiltaan (kannattaa laittaa englanninkielinen tekstitys päälle). Videoissa lisäksi kaksi esimerkkiä yllä mainitusta strategiasta. Ensimmäisessä videossa Real Madridia valmentava Mourinho ihmettelee, miksi UEFA näyttäisi suosivan Barcelonaa eli sorsivan Real Madridia ja muita joukkuetta. Toisessa videossa Chelsean peräsimessä oleva Mourinho kertoo siitä, miten muilla valioliigajoukkueilla ja tuomareilla on kampanja Chelsea vastaan. Kyseisellä mediastrategialla on mahdollista saavuttaa ainakin kolmenlaista etua:

1. Motivoida omaa joukkuetta yhtenäisestä taistelemaan epäoikeudenmukaisuutta vastaan
2. Kerätä omalle joukkueelle sympatiaa ja kannattajakuntaa
3. Häiritä vastustajien psykologista tasapainoa

Toinen strategia astuu kuvioihin, kun Mourinhon joukkueen tulokset eivät vastaa odotuksia. Pelin takkuillessa Mourinho kääntää aktiivisesti huomiota pois pelillisistä seikoista. Syyt Mourinhon joukkueiden huonoihin tuloksiin löytyvät tuomareistapallopojista  tai viimeisimpänä omasta lääkintähenkilökunnasta. Samalla Mourinho yleensä korostaa oman joukkueen hyviä jaksoja: esimerkiksi tiettyä vaihetta tai puoliaikaa ottelusta. Syyt joihin hän viittaa tuloksellisesti huonosti menneiden ottelujen jälkeen ovat usein varsin triviaaleja otteluihin kuuluvia tapahtumia. Kuitenkin Mourinholla on selkeä strategia, miten hän reagoi mediassa huonoihin tuloksiin ja silloin on helppo tarttua johonkin yksityiskohtaan ja nostaa sitä ottelun tapahtumien kulusta riippumatta huomion keskiöön. Tällä strategialla Mourinho saa siirrettyä kritiikin kärkeä pelillisistä seikoista ja pelaajista toisaalle. Media myös ruokkii tätä strategiaa, koska Mourinhon pressitilaisuudet ovat viihdyttäviä ja ne keräävät katsojia. Pressitilaisuudessa itse pelin sijaan keskiössä on Jose Mourinho.

Jose Mourinholla on kyky kiinnittää median huomio itseensä


Kolmas selkeä mediastrategia Mourinholla on horjuttaa päävastustajiensa tasapainoa. Mourinho kohdistaa kritiikkiään päävastustajiensa valmentajiin ja heidän tuloksiinsa. Frank Rijkaard sai Barcelonassa piikin valmennustaidoistaan, Arsene Wenger on vuosien saatossa saanut useampia huomautuksia pokaalittomista kausistaan ja Mourinhon nykyinen arkkivihollinen Manuel Pellegrini on saanut kuulla Manchester Cityn resurssien ylivoimaisuudesta ja holtittomasta rahan käytöstä. Samaan aikaan hän saattaa korostaa lämpimiä välejään vastustajien pelaajien kanssa eli hän asettuu vastustajan valmentajan ja tämän tähtipelaajien väliin. Kilpailun ollessa kovaa ja erojen marginaalisia lähes kaikki keinot ovat käytössä. Pitkässä juoksussa pienet erot tekevät ratkaisevat mestaruuksia. Mourinho selvästi uskoo, että hän pystyy media kautta vaikuttamaan vastustajiensa pelaajiin ja valmentajiin. Tätä kautta pieni häiriö valmentajan ajattelussa tai pelaajan kentällä tekemässä ratkaisussa saattaa kääntää voimasuhteita. Paras tapa median kautta suunnatulta paineistukselta suojautumiseen olisi mediapimento, mutta ymmärrettävästi pelaajat ja valmentajat ovat päivä päivältä enemmän tekemisissä somen ja eri medioiden kanssa. Siksi mediaan syötetyt tarinat löytävät varmasti kohteensa. Eri asia sitten on, miten ne keneenkin vaikuttavat.

Mourinho on poikkeuksellinen mediapersoona. Päämäärä on selkeä: voittaa lisää mestaruuksia. Tämän päämäärän eteen hän on valmis menemään mediaesiintymisisään pidemmälle, mitä muut. Kommenteissaan Mourinho liikkuu pelottoman ja hullunrohkean rajamaastossa. Hän sanoo asioita, joita muut eivät uskalla eivätkä oikein voikaan sanoa. Sovinnaisuuden rajat ovat hänelle hyvin veteen piirrettyjä tai niitä ei ole jalkapallon sisällä ollenkaan. Strategia toimii niin kauan kuin tulosta tulee. Nerosta tulisi hullu, jos esimerkiksi Chelsea tippuisi tällä kaudella valioliigan kärkinelikön ulkopuolelle. Tähän ei taida uskoa kukaan.

Viinikuvaus: portugalilaista ironiaa, voitonmakua, ruutia, ruoskaa ja teräviä tikareita

Kuvat:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti